تابلو تبلیغاتی سردرب مغازه ◇ طراحی و ساخت تابلو تبلیغاتی◇ تابلو سر درب

 “  زکـات علم، نشـر آن است.. 

 

  ☑ نگاهی به تابلوهای سر درب مغازه ها و طراحی تابلو های تبلیغاتی در خیابان

 

در دنیای امــروز حضـور و نقش موثر هنــر و گـرافیک در زندگی روزمره ما انـسانــها را نمی توان نادیده گرفت. گرافیک به نیاز ما برای برقراری ارتباط با مخاطب پـاسـخ موثری می دهد و این امر از طریق علائم، تابـلوها، بیـلبوردها و … مـیـسّر می شود.

ما در زندگی خود، روزانه با هزاران تــابلو، علامت و عناصـر گــرافیکی مواجهیم که برخی از آنها را خـودآگـاه یـا نــاخودآگــاه را به ذهن می سپاریم و از کنار بسیاری از آنـها به راحتی و حتی بدون لحظه ای مکث و تفکر می گـــذریم.

 

✔ از جـمله تــابلوهای عمومی که مـا هر روز با آن در ارتباطیم و در پـیرامون ما بـسیار به چشم می خورد، تـابلـوی سـر درب مغـازه ها , فروشگاه ها و واحدهای صنفی است. (Sign) یـا (Signboard) که امروزه تبدیل به نوعی آلودگی جـدی بـصری برای شهر ما شده است.  تـابلوهای سر درب  که در ردیف های نامساوی و به رنگ ها و اندازه های مختلف قرار گرفته اند، فقط موجب شلوغی شهر شده و عمومـاً از ارزش هنـری و بـصری موجـه و قابل دفاعی برخوردار نیستند.

 

√ شاید برای اثبات این گفته بهتر باشد از خودمان بپرسیم: که به راستی تا به امروز چند تابلو یا طرح در ذهن ما مانده اند؟

√ زمانی که در اتومبیل هستیم و از مقابل تابلو های تبلیغاتی به سرعت می گذریم، اطلاعات کدامیک را سریع دریافت می کنیم؟

√ کدامیک دارای هویت و نشان دهنده نوع فعالیت و شغل خاص آن مغازه یا فروشگاه می باشد؟ و ما برای نشانی دادن؛ از تابلو و علامت کدام مغازه به عنوان یک هویت مستقل خاص آن یاد کرده ایم؟

 با کمی دقت و تامل بر تابلو های سردرب به عدم هماهنگی و هارمونی لازم بین نوع فعالیت و تابلوی تبلیغاتی مورد استفاده پی خواهیم برد. بعنوان مثال برای یک معـاملات ملکی همان نوع یا طرح تـابلویی بکار می رود که برای تالار عروسی یا فروشگاه زنجیره ای و …

 

❖ در واقع به این نتیجه می رسیم که تابلوهای مغازه ها بازگو کننده هویت هر حرفــه و شغـل خاص خود نیستند..

 

 

آنچه در ادامه می آید نقدی است بر زیبایی شناسی تابلوی مغـازه هـا آنگونه که باید باشند و این سوال که آیا هر مغازه ای نیاز به تــابلو دارد؟

 

◉ مشکل از آنجایی آغاز می شود که نـیاز به عکاسی و تصـویر پردازی برای تبلیغ یا معرفی، با وجود سی دی هایی که پر از تصاویر گوناگون است (سمپل Sample ) امروزه کاهش یافته است و در عوضِ تـصـاویـر واقعی آن واحد صنفی یا طراحی گرافیکی، از تصاویر عمدتـاً غیر ایرانی موجود در بازار استفاده می شود.

» اگر چه الهام گرفتن از طرح های موجود صرفـاً مشکلی ایجاد نمیکند؛ اما استفاده عینی و کپی برداری از طرح ها و تصاویر بسیار آزار دهنده و تکراری خواهد بود.

استفاده تکراری از عکس یا تصاویری که ممکن است روی صـدهـا تابلوی دیگر با همین کاربری بکار رفته باشد؛ استفاده از تصاویری که با فرهنگ و نوع بافت شهری ما بسیـار بیگـانه می باشد؛ همچنین مغــایـرت آن ها با فعــالیت یا نوع محــصول موجود در آن مغــازه یا واحد صنفی؛ از دیـگـر پیامدهای نادیده گرفتن هــنر عکاسی و بوجود آمدن نوعی یـکریختی و همگونی در تابـلوها شده است.

» دسته بندی اطلاعات، ایده پردازی، استفاده از فونت و قلم متناسب و هماهنگ با موضوع و زمینه کاری، استفاده بجــا از طراحی حروف و رنگبندی مناسب تابلو از عوامل مهم و موثـر در زیبایی تابلو ها به شمار می رود که بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

₪ مثال بــارز این امر؛ تابلوی مغازه های معاملات ملکی و اغذیه فروشی هاست. استفاده از تصویر خانه های ویلایی مجلل با نوع معماری خاص که با فرهنگ و یا نوع اقلام موجود در آن مغازه کاملـاً مغــایرت دارد، همچنین در تابلوی اغذیه فروشی ها که هیچ کدام تصویری از اغذیه قابل ارائه خود را در تابلو استفاده نمی کنند، بلکه صرفـاً یک تصــویر اشتــها آور و شکیل به کار می برند که شاید روی تابلوی اغلب اغذیه فروشی های مشابه؛ تقریبـاً به یک فرمت و شکل باشد.

» همچنین وجود نرم افزارهایی مانند فـتوشاپ که برای ویرایش تصاویر ساده و قابل استفاده برای همه است، هر فردی را با کمترین دانش گرافیک؛ در مقام طـراح به اصطلاح تــوانـا می سازد..

افرادی که که با دانش انــدک خود به زیبایی چهره شـهر ما آسیب رسانده اند و با استفاده نـادرست از عناصر طراحی بر شلوغی و آشفتگی بصری شهر افزوده اند. البته به راحتی می توان بین چیدن تصاویر کنار هم توسط این طیف افراد و یک طراح حــرفه ای تفاوت فاحشی قــائل شد.

تابلو تبلیغاتی - ساخت تابلو سر در

تابلو تبلیغاتی – ساخت تابلو سر درب

» استفاده نادرست از تصاویر؛ تنها جنبه پر کردن فضای خالی را داشته و شاید به نوعی تبدیل به پس زمینه برای تابلوها شده اند.

نکته دیگر بی ارتباط بودن عکس با نام و عنوان شغلی است. بعنوان مثال استفاده از تصویر شخصیت های انیمیشن اَواتــار برای مغـازه فروش لوازم یدکی خودرو! و یـا تصـاویـر میکی ماوس برای قنــادی!!.. حتی گاهی برخورد مستقیم و سطحی نیز به چشم می خورد که ترجمه تصویری هر کلمه است. مثلاً فروشگاههای لوازم ورزشی که لیستی از کالاهای موجود خود را بر روی تـابلـو به نمایش می گذارند..

» استفاده از فـونت ها و قلم های فانتزی و بعـضـاً نـاخـوانـا در اندازه های بزرگ که نه فقط از فاصله کم آزار دهنده است، بلکه زیبایی کار را نیز خدشه دار می کند. همچنین رنگی کردن فونت ها که هیچ تفکری در پشت خود ندارد، فقط از وجود طراحان مبتدی و غیر حرفه ای حکایت دارد.

 عدم دسته بندی و طبقه بندی نکردن اطلاعات و نداشتن اولویت از نظر اینکه چه نوع اطلاعاتی نسبت به دیگری برای بیننده در اولویت قرار دارد، باعث می شود تابلو تبدیل به یک بروشور شود و بیننده را با حجم بالایی از اطلاعات غیر ضروری مواجه کند که هیچ هدفی را دنبال نمی کنند. فقط نوعی داستان سرایی است که با استفاده از تصاویر مختلف، توانایی ها و برتری های خود را نشان دهند. البته این شلوغی در کنار تابلوهای شلوغ دیگر و آشفتگی های شهر ما باعث می شود که نه فقط دیده نشوند، بلکه شهروندان را هم سر در گم میکنند.

 

» در نهایت اندازه نامتعارف و غیراستاندارد تابلوها که گاهی به دو برابر ارتفاع مغازه ها نیز می رسد، از دیگر باورهای اشتباهی است که هر چه تابلو بزرگتر باشد؛ بهتر دیده می شود و بیشتر جلب توجه می کند !..

◇ برای کلان شهری مانند تهران که از جمعیت و ترافیک در واقع اشباع شده است، شاید اندکی آرامش و سکون برای مخاطب بسیار موثرتر و چشم نوازتر باشد، همچنانکه استفاده از رنگ های شاد در شهرهای سوئیس و امثال آن، بتواند اندکی از سردی و بی روح بودن فضای شهر بکاهد.

 برخی برندهـا، واحدهای صنفی و شرکت های معتبر؛ با بکارگیری تیم طراحی و استفاده از طرح های اختصاصی و خلاقانه، نمونه و معیار بارزی جهت مقایسه می باشند.

آنـچـه در این نقد مورد بحث قرار گرفت، بررسی تابلوهایی بود که هر روز بی اعتنا از کنار آنها می گذریم و بازنگری غفلت از تاثیری که می تواند بر آرامش شهروندان در میان این همه شلوغی و همهمه داشته باشد..

  تفکر غلط و اشتباهی که در پس این نوع تابلوها قرار دارد، عدم زیبایی چهره شهر به دلیل شکل، اندازه و رنگ های مختلف تابلوها و نگاه طراح به این مساله از مواردی است که باید مورد تامل قرار گیرد. اگر دقیق تر و موشکافانه تر به تابلوهای تبلیغاتی بنگریم، کمتر مواردی را خواهیم یافت که با اصول مبانی و زیبایی شناسی منطبق بوده باشد.

 

» با طرح این سوال، مطلب را به پایان می رسانیم که آیا بهتر نیست نظارتی بر این شـاخه از گــرافیک وجود داشته باشد، تا از رشد بی رویه این نوع تـابلوها که به زیبایی شهر لطمه جدی وارد می نمایند اندکی کاسته شود ؟

 

 

 

استعلام قیمت شاخت تابلو تبلیغاتی-تابلو سر درب-مغازه

 

 

 

✔ تـابـلو نـامور سازنده انواع تابلو های تبلیغاتی سر درب مغازه ؛سازنده تابلو حروف برجسته چلنیومتابلو حروف برجسته پلاستیکتابلو حروف برجسته استیل و فلزیتابـلو روان LEDساخت بیل بوردساخت تابلو فلکسیچاپ بنر و فلکس عرض 5متر  ؛ بـا بهـتـرین مـتـریال و لــوازم در ســراســر ایــــران.

 

 

جهت سـاخت انـواع تـابـلو تبـلیغـاتی  تابلو سر درب مغازه و فروشگاه بـا مـا تـماس بگیریـد :

021.88064416-17

021.44863477

09123753205

 

 

 

 

 

 

 

 

…………………………………………………………………………………………………..
مطالعه این مطالب به شما پیشنهاد می شود :
ساخت تابلو کامپوزیت و اجرای نمای کامپوزیت ساختمان
ساخت تابلو فلکس (تابلو فلکسی)
ساخت تابلو حروف برجسته چلنیوم و حروف برجسته پلاستیک و فلزی
ترمو وود Thermowood
ساخت تابلو روان  LED
اهمیت طراحی و ساخت تابلو های تبلیغاتی سر درب مغازهReviewed by تابلوساز نامور on.اهمیت طراحی و نوع تابلوهای تبلیغاتی سردرب مغازه ها و فروشگاه هانگاهی به تابلو های تبلیغاتی سر درب مغازه ها - زیبا شناسی شهر Rating: 5

پست ناوبری

error: Content is protected !..