اهمیت رنگ در تابلوسازی، و سَر دراز این رشته!

توجه به اهمیت رنگ در تابلوسازی، می تواند انقلابی بزرگ در این عرصه به وجود آورد. اهمیت رنگ در تابلوسازی، شبیه به یک وزنه ی سنگین قرار گرفته بر روی کفه یک ترازو است، و چنانچه آن وزنه از روی ترازو برداشته شود تعادل و ثبات هم از بین می رود.

رنگ در تابلو سازی از قدیم تا کنون، موضوعی قابل تأمل و چالش برانگیز بوده است. به گونه ای که یک تابلو تبلیغاتی اگر رنگ مناسبی نداشته باشد، تبدیل به یک وسیله ی بی مصرف می شود، که نه تنها تأثیری بر تبلیغات ندارد بلکه ممکن است اثر منفی نیز داشته باشد.

پس اگر قصد سفارش و خرید یک تابلو تبلیغاتی را داشته باشیم می بایست رنگ ها را به خوبی بشناسیم و از تأثیری که رنگ ها بر تبلیغات، جذب مشتری و فروش دارند، آگاه شویم.

در مرحله ی اول باید رنگ های اصلی، رنگ های مکمل، رنگ های متضاد و سایر رنگ ها را بشناسیم، اما در مرحله ی دوم باید به ارتباط بین رنگ ها و تأثیری که در تابلو سازی دارند پی ببریم. لازم به ذکر است که این ارتباط به خودی خود صورت نمی گیرد، بلکه عناصر دیگری در شکل گیری رابطه بین رنگ ها و اثر آن در تابلوسازی وجود دارند.

عناصر مهم در انتخاب درست رنگ تابلوها

این عناصر شامل سلیقه ی کارفرما هنگام خرید یک تابلو، نوع کسب و کار مورد نظر و در نهایت چگونگی طراحی می باشد. بنابراین قبل از رسیدن به اهمیت رنگ باید از چند مرحله به درستی عبور کنیم تا به انتخاب رنگ مناسب برسیم.

معمولاً افرادی که قصد سفارش یک تابلو تبلیغاتی برای مغازه، فروشگاه، رستوران و یا هر مکان دیگری را دارند، با یک پیش زمینه نسبت به تابلویی که می خواهند بخرند سراغ تابلوسازها می روند. اما امان از روزی که کارفرما یک آدم ثابت نظری باشد که به هیچ عنوان حاضر به تغییر فکر و سلیقه ی خود نباشد. درواقع این همان خشت اول کار است و نوع سلیقه و طرز تفکر کارفرما است که تأیین می کند خشت اول درست قرار گیرد یا به غلط و اشتباه گمارده شود!

رنگ تابلو تبلیغاتی و رابطه ی آن با نوع کسب و کار

تابلو سازی و ساخت تابلوهای تبلیغاتی یک کار تخصصی است، پس کار را به کاردان باید سپرد. بیان سلیقه توسط کارفرما یک امر طبیعی است اما مابقی کار را باید توسط متخصصان انجام شود تا خروجی نهایی کار یک تابلو ایده آل شود.

عنصر تأثیرگذار دیگر در انتخاب رنگ مناسب تابلو، توجه به نوع کسب و کاری است که نیاز به یک تابلو تبلیغاتی دارد. رنگ باید متناسب با نوع شغل انتخاب شود. به طور مثال در بعضی از کسب و کارها یک رنگ سازمانی وجود دارد که همه جا مورد استفاده قرار می گیرد و به عبارتی رنگ سازمانی معرف آن کسب و کار است. در چنین موقعیتی باید به رنگ سازمانی توجه گردد و مطابق با آن، رنگ تابلو انتخاب شود.

بعد از این دو مرحله نوبت به نحوه ی طراحی تابلو می رسد. رنگ تابلو باید متناسب با نوع طراحی انتخاب شود تا بتواند علاوه بر اثر مثبت بر درآمدزایی، طرح را نیز به خوبی نشان دهد.

اهمیت رنگ در تابلوسازی و اثری که بر فروش می گذارد

وقتی به یک میزان فروش ایده آل خواهیم رسید، که محصولات و کسب و کار خود را به درستی در تبلیغات به مشتریان معرفی کنیم. تبلیغات درست، چراغ راه درآمدزایی است. یک مغازه، فروشگاه، رستوران، مرکز خرید، باشگاه ورزشی، سالن زیبایی، آژانس هواپیمایی، شرکت بیمه و... بدون داشتن یک تابلو در سردرآنها مانند یک شیء بی هویت هستند.

مثالی ساده از اهمیت رنگ تابلو مغازه در جذب مشتری

هرچه قدر تابلو تبلیغاتی طوری طراحی و ساخته شود که جلب توجه کند، به همان اندازه مشتری بیشتری جذب می کند. اینجاست که به اهمیت رنگ تابلو تبلیغاتی پی می بریم. رنگ یک تابلو باید طوری انتخاب شود که تابلو مغازه را از سایر تابلوهای موجود در اطراف آن متفاوت کند.

اهمیت رنگ در تابلوسازی چه زمانی مملوس است؟ آنجا که مثلاً یک مغازه ی کفش فروشی در یک خیابانی قرار بگیرد که تمام مغازه های آن خیابان همه کفش فروشی باشند و یا داخل یک مرکز خرید بزرگ تعداد زیادی مغازه پوشاک قرار داشته باشد. در چنین شرایطی مغازه ای می تواند بیشترین مشتری را جذب کند که جذاب ترین تابلو را داشته باشد. رنگ تابلو مغازه هرچقدر هوشمندانه تر انتخاب شود مشتری بیشتر و خرید و فروش بیشتری را هم به دنبال خواهد داشت.

اثر جاذبه یا دافعه ی رنگ تابلو بر تبلیغات

رنگ تابلو مغازه هم می تواند مشتری جذب کند و هم می تواند مشتری را دفع کند، انتخاب با ماست.

یکبار هنگام گذر از یک خیابان به تابلو مغازه ها نگاهی بیاندازید، قطعاً در میان آنها  تابلوهایی را خواهید دید که رنگ تابلو به گونه ای است که نه تنها توجهتان را جلب نمی کند بلکه شما را از کنار آن مغازه فراری می دهد!

عکس این قضیه نیز وجود دارد بعضی از تابلوها آنقدر خوش رنگ و لعاب اند که دلتان می خواهد از داخل آن مغازه سر در بیاورید، و حتی شاید همان جذابیت رنگ های تابلو باعث شود ناخواسته از آن مغازه خرید کنید.

انتخاب رنگ در تابلوسازی با تفکر آوانگارد

انتخاب رنگ تابلو باید با چاشنی جسارت همراه باشد. اکتفا کردن به استفاده از یکسری رنگ هایی که همیشه موفقیت آمیز بودند کفایت نمی کند. بلکه گاهی برای اینکه تبلیغات شما بر ذهن مشتری اثر بیشتری بگذارد، می بایست در تابلو سازی رنگ هایی را استفاده کنید که کمتر کسی جرأت استفاده از آن را دارد.

یعنی یک تفکر آوانگارد کنترل شده در انتخاب رنگ، می تواند چنان اثر مثبتی در تبلیغات کسب و کار شما داشته باشد که در فروش محصولات و میزان درآمدتان رکورد بزنید.

روانشناسی در رنگ تابلو تبلیغاتی و نقض آن با تفکر آوانگارد

رنگ ها روان انسان را نشانه می گیرند. در دنیای روانشناسی هر رنگ یک معنای خاص دارد و می تواند یک اثر متفاوت بر روی انسان بگذارد. یک سری استانداردهای جهانی در رابطه با اثر هر رنگ بر انسان وجود دارد که تقریباً در همه جای دنیا یکسان است. اما اینکه تنها به این استانداردها بسنده کنیم، راه درستی در انتخاب رنگ تابلو تبلیغاتی نیست. آوانگارد بودن یعنی همین که یک خط بر روی تمام استاندارد ها بکشیم و با سبکی که خودمان ایجاد می کنیم بتوانیم جذب مشتری کنیم.

انتخاب رنگ در تابلوهای چلنیوم باید چگونه باشد؟

تابلو چلنیوم، تابلو سه بعدی است که تمام طراحی موجود بر روی آن با یک ارتفاع مناسب به سطح تابلو متصل می شود. به همین دلیل رنگ ها باید طوری انتخاب شود که اشکال سه بعدی روی تابلو را زیبا نشان دهند.

ترکیب رنگ ها کنار هم باید منجر به خلق یک تابلوی یونیک شود. نمونه های زیبایی در تابلوهای چلنیوم وجود دارد که انتخاب رنگ درست، از آن یک تابلوی منحصر به فرد ساخته است.

چند نمونه از ترکیب های رنگی اثر گذار در تابلو چلنیوم

با توجه به طراحی تابلو، می توان از یک رنگ مات در کنار یک رنگ براق استفاده کرد. گاهی هدف از انتخاب رنگ ایجاد کنتراست برای جلب توجه مشتری است، که در اینجا رنگ های متضاد می تواند گزینه ی خوبی برای انتخاب رنگ باشد.

در تابلو چلنیوم گاهی می توانید تنها از یک رنگ استفاده کنید. در این مورد رنگ های متال، رنگ برنزی، رنگ طلایی گزینه های خوبی می توانند باشند.  حتی بعضی مواقع اگر فقط از رنگ مشکی در تابلو چلنیوم استفاده شود باعث جلب توجه مشتری می گردد.

تابلوهای لایت باکس رنگ را با نور نشان می دهند.

تابلوهای لایت باکس با نور دیده می شوند یعنی لازمه ی دیده شدن تبلیغاتی که بر روی لایت باکس ها به نمایش درمی آید، وجود یک نور با کیفیت است.

در لایت باکس فریم لس، لایت باکس ایستاده، لایت باکس های گردان ، چهار طرفه و یا حتی لایت باکس های آویزان، رنگ های به کار رفته در طراحی میزان جذابیتشان را مشخص می کند. سبک طراحی و اینکه از چه علامت هایی برای تبلیغات استفاده کنیم، در انتخاب رنگ و بازدهی تبلیغات مؤثر است.

دو مؤلفه ی مهم در رنگ تابلو لایت باکس

اهمیت رنگ در انواع مختلف تابلو های لایت باکس، با دو مؤلفه معنا می شود.

اولین مؤلفه رنگ های استفاده شده در طرح به نمایش در آمده در لایت باکس هاست. روند کار در تابلوهای لایت باکس به این شکل است که همواره یکسری اطلاعات طراحی شده از طریق صفحه لایت باکس به نمایش درمی آید.

اما مؤلفه ی بعدی مورد بحث "نور" می باشد. یعنی هر چقدر هم که در انتخاب رنگ طرح به نمایش درآمده در لایت باکس، درست عمل کنیم در نهایت نور تعبیه شده در لایت باکس است که کیفیت کار ما را تأیین می کند.

تناسب بین رنگ تابلو لایت باکس و نور آن

بین طرح تابلو لایت باکس و نوری که طرح را نشان می دهد باید تناسب وجود داشته باشد. رنگ نور و همین طور شدت و نحوه پخش آن باید طوری باشد که رنگ ها طرح تابلو را به درستی نشان دهد.

تابلو لایت باکس یکی از مهمترین تابلوهای تبلیغاتی است که نور به کار رفته در آن جلب توجه می کند، و نور باعث چند برابر شدن جذابیت تصاویر می شود. ولی اگر شدت نور خیلی کم باشد تصاویر وضوح خود را از دست می دهند و رنگ به درستی دیده نمی شود، اگر هم شدت نور زیاد باشد، چشم را اذیت می کند. پس هر یک از این دلایل می تواند باعث تأثیر منفی در تبلیغات شود.

به بالای صفحه بردن
×